Poursuis une formation continue

 

Toutes les personnes s’intéressant au développement durable ne suivent pas formation professionnelle à temps plein dans le domaine.

De multiples raisons peuvent vous pousser à vouloir acquérir davantage de compétences en DD. Si vous êtes un-e professionnel-le cherchant à intégrer une dimension durable dans son travail, un-e étudiant-e en formation dans une faculté ne proposant pas de cours en DD, ou même un-e étudiant-e suivant une formation en lien avec le DD mais désirant encore approfondir vos connaissances, cette page a été créée spécialement pour vous!

Plusieurs options de formation continue dans le domaine du développement durable vous sont proposées sur cette page:

Le CAS en Développement Durable : Horizon 2030

Le CAS (Certificate of Advanced Studies) en développement durable: horizon 2030 ouvre de nouvelles perspectives pour la formation des professionnels en s’appuyant sur une alliance unique de compétences transversales. Les participants, à l’issue de la formation, vont mettre en œuvre des connaissances et compétences de développement durable dans le cadre de leurs activités.

Il s’agit d’une formation payante consistant en 7 modules répartis sur plusieurs mois.

La formation dans son ensemble représente:

  • 13 Crédits ECTS
  • 145 heures d’enseignement, d’études de cas et de travaux pratiques, auxquelles s’ajoutent environ 218 heures de travail personnel.

Objectifs

Développer chez les participants les compétences-clés du développement durable:

  • la pensée systémique
  • la capacité d’anticipation et de prospective
  • l’aptitude stratégique
  • le raisonnement normatif et éthique
  • les facultés interpersonnelles et de négociation interprofessionnelle

auxquelles s’ajoute la réflexion critique que tout enseignement universitaire vise également à développer.

Public

Toute personne ayant des responsabilités dans les collectivités publiques, les entreprises privées, le secteur associatif, les organisations internationales ou non gouvernementales, les instances fédérales, régionales, cantonales, municipales et/ou transfrontalières ou ayant un intérêt professionnel ou personnel à se former dans le domaine du développement durable.

Compétences visées

Être capable au terme de la formation de:

  • comprendre les développement historiques qui ont mené à la formulation de l’Agenda 2030.
  • évaluer le caractère systémique de la notion de développement durable et des approches permettant sa mise en application.
  • se situer par rapport aux opportunités et aux défis inhérents au développement durable.
  • analyser, évaluer et élaborer des pistes de solution sur une problématique de durabilité.
  • mettre en œuvre des projets/actions de développement durable dans des contextes institutionnels, culturels et géographiques différents.

Les Geneva Summer Schools

Les Geneva Summer Schools organisées par l’Université de Genève favorisent l’échange et la collaboration sur des sujets d’importance mondiale. En plus d’acquérir de nouvelles compétences, il s’agit là d’une occasion unique de créer des liens avec des personnes d’horizons différents qui partagent votre intérêt pour le développement durable!

Sustainability Transitions: Design, Diplomacy and Data

As stated in the title, this summer school focuses on design, diplomacy and data:

  • Designing sustainability transition requires a solid understanding of their conceptual foundations;
  • Diplomacy skills are essential to align stakeholders to implement transitions;
  • Data represents the essence of monitoring, which in turn makes sustainability transitions durable in time.

Global Citizenship Education

UNESCO defines global citizenship as a “sense of belonging to a broader community and common humanity”. Global citizenship education, in this context, concerns learning to recognize and respect multiple levels of identity and collective identity that transcend individual cultural, religious, ethnic and other differences. The strength of Global Citizenship Education comes from the fact that it takes a long-term, root cause approach to the social problems we are experiencing today. This is why this concept has been integrated into the Education-related Sustainable Development Goals (SDGs).

Prejudice, Discrimination, and the Diversity Challenge

Prejudice and discrimination are often causes of individuals’ suffering, social inequalities, and human conflicts in contemporary societies. Prejudice and discrimination are pervasive, difficult to counteract, and persisting even in unsuspected contexts and organizations.

This summer school brings together experts and students from different countries to examine the origins and the consequences of prejudice.

Children at the Hearth of Human Rights

The course is shaped to bring out the best of current issues in the international debate on children’s rights studies and policies. It will examine these issues with an interdisciplinary perspective and investigate different international legal instruments such as the UN Convention on the Rights of the Child and other human rights treaties and standard-setting instruments.

Global Health, Drugs, Policy and Power

This summer school is aimed at Bachelor and Masters students, as well as professionals from all walks of life who are interested in global health, drugs, governance and human rights.

The courses will address a number of important questions at the heart of international drug policy discussions today.

Policy Evaluation

Does welfare spending reduce poverty? Does the minimum wage destroy jobs? Does trade liberalisation increase inequality? Does development aid really help poor countries? Do longer sentences reduce crime? Policy makers around the globe are confronted with these questions on a daily basis and effective policy interventions can only be designed with good answers.

The Geneva Summer School in “Policy Evaluation” offers students a comprehensive understanding of the most advanced techniques of policy evaluation through a powerful combination of theoretical classes and applied examples.

International Law & International Humanitarian Law

This course is made for students who are intrigued by international law or marvel at its day-to-day interactions with international politics, affairs and business. The course is shaped so as to bring out the best of current issues in international law, while remaining accessible to non-specialists and seeking to broach the main principles of “International Law 101”, so as to allow enthusiasts to go further.

Global and Regional Migration Governance

This summer school offers a unique opportunity to learn and discuss about structures, actors, processes and challenges of global and regional migration governance in dialogue with international academic experts and practitioners from pertinent international organizations and NGOs based in Geneva. This will be achieved through lectures from academics and experts in the field and visits of leading organizations and NGOs like ILO, IOM, UNHCR and ICRC in combination with targeted workshops.

Higher Education in Emergencies

Today the average conflict lasts 10 years, and families remain in internally displaced person (IDP) camps for an average of 17 years. While humanitarian programming often focuses on life-saving activities, the failure to prioritize education in general – and higher education in particular – leaves entire generations uneducated, developmentally disadvantaged, and unprepared to contribute to their society’s recovery.

The HEiE summer school will explore post-secondary education in emergency and protracted settings throughout the courses.

Les MOOCs

L’acronyme MOOC signifie « Massive Open Online Course » que l’on peut traduire par « cours en ligne ouvert et massif ». Il s’agit donc :

  • De cours de niveau universitaire gratuits et libre d’accès.
  • Dans la plupart des cas, aucun prérequis n’est exigé de la part des participants.
  • L’inscription sur les différentes plateformes de MOOCs est entièrement gratuite. Seule la délivrance de certificats (facultatifs) est payante. Cela ne signifie toutefois pas que les contenus accessibles sur ces plateformes sont libre de droits. De manière générale, ils ne peuvent être ni réutilisés, ni rediffusés sans le consentement de leurs auteurs.
  •  De cours massifs. Le nombre d’inscrits par cours peut varier de quelques milliers à plus de 100’000 participants. Néanmoins, tous les apprenants n’ont pas forcément l’intention de suivre l’enseignement du début jusqu’à la fin, et seule une petite proportion d’apprenants est véritablement active.

Les 3 composantes d’un MOOC :

  • des séquences vidéos
  • des activités formatives (pour s’entraîner) et certificatives (pour valider chacun des modules et l’ensemble du MOOC)
  • des outils d’interactions pour communiquer avec l’équipe enseignants et avec les autres apprenants

La plupart des MOOCs proposés par l’Université de Genève ont une durée de 4 à 6 semaines.

Vous trouverez ci-dessous les MOOCs proposés par l’Université de Genève en liens avec différents aspects du Développement Durable.

Ecosystem Services: a Method for Sustainable Development

Ecosystem services are a way of thinking about – and evaluating – the goods and services provided by nature that contribute to the well-being of humans.

This MOOC will cover scientific (technical), economic, and socio-political dimensions of the concept through a mix of theory, case-studies, interviews with specialists and a serious-game.

Climate Change and Water in Mountains: A global Concern

Mountains are recognized as particularly sensitive physical environments where intense and rapid changes have in the past, and may increasingly in the future, place pressure on their resource base. This course, inspired by the ACQWA Project, offers a better understanding of climate change, its impacts on the quality and quantity of water in mountain regions and the risks related to changing water resources.

Gestion et Politique de l’Eau

Also available in English

Ce MOOC porte sur les problèmes touchant à la gouvernance de la ressource en eau. Il définira tout d’abord ce qu’est une ressource et plus particulièrement l’eau, son usage, les activités qui y sont rattachées ainsi que les conflits éventuels. Le cours portera plus en détail sur la gestion de l’eau en analysant les différents types de droits et devoirs qui entrent en jeu tels que le développement d’une réglementation multi-sectorielle et d’une approche de gestion par bassin versant.

Droit International de l’Eau Douce

Also available in English

Ce MOOC vise à offrir les bases nécessaires pour appréhender et examiner la régulation qui s’applique eaux douces transfrontières notamment aux fleuves, aux lacs et aux aquifères. Il présente les principes et les normes juridiques qui régissent l’utilisation, le partage, la gestion et la protection de ces ressources.

Global Health at the Human-Animal-Ecosystem Interface

In this MOOC, you will explore and learn about some of the major and current Global Health Challenges at the Human-Animal-Ecosystem Interface. You will learn new concepts from the field of epidemiology, social anthropology, disease ecology, veterinary sciences, global health policy etc. and approaches such as One Health, Eco-Health and Planetary Health.

Global Health, an Interdisciplinary Overview

This course proposes an overview of current global health challenges drawing on the insights of several academic disciplines including medicine, public health, law, economics, social sciences and humanities. This interdisciplinary approach will guide the student into seven critical topics in global health.

Global Health Security, Solidarity and Sustainability  through the International Health Regulations

This MOOC presents lessons learned from the previous epidemics and environmental disasters, and discuss possible future health threats and ways to respond to them in an efficient and timely manner. The goal of this course is not only to promote knowledge on the IHR among the general public but also to help international health practitioners advance its implementation, contributing to the achievement of Sustainable Development Goals.

Violence Against Healthcare

This course covers various topics such as ethics, rights and responsibilities of the staff of health and pre-hospital personnel, issues related to international law and humanitarian law, international human rights, caregivers and patient safety as well as the role of communities to address and reduce violence against health care.

Humanitarian Communication: Adressing Key Challenges

This introductory course addresses the main challenges of communication in humanitarian settings and the implementation of a communication plan in the midst of humanitarian action. This course is designed for those who are working in humanitarian context, as a professional, as a journalist, as a volunteer or as a person affected by the crises and who is taking part of the humanitarian response.

Introduction aux Droits de l’Homme

Ce cours propose une introduction à la protection internationale des droits de l’homme. Il en présente les sources, les catégories, le contenu et les limites qui leur sont opposables, ainsi que les obligations qu’ils génèrent à la charge des Etats. Il expose aussi les principaux mécanismes de mise en œuvre prévus au niveau universel et régional pour assurer leur respect.

Children’s Human Rights: An Interdisciplinary Introduction

This MOOC provides an overview of the most important features of children’s human rights. Drawing on the contributions of several academic disciplines including law, psychology, sociology, history, educational and health sciences, economy and anthropology, an interdisciplinary approach guides the student into a selection of critical issues concerning children’s rights.

Genre: Quels Enjeux? Violences, Globalisation, Biomédecine, Sexualités.

Ce cours propose une introduction aux études sur le genre en utilisant différentes théories et matériaux empiriques et s’inscrivant dans une perspective interdisciplinaire en mobilisant l’histoire, la sociologie, l’anthropologie et les sciences politiques. Il valorise une lecture transversale et approfondie de phénomènes contemporains complexes, telle que la question des différences et des identités sexuelles, celle des inégalités à l’échelle locale et globale et celle de l’intersection des rapports de pouvoir.

Introduction aux Éthiques Philosophiques

Notre monde toujours plus complexe semble nous échapper. Réchauffement climatique, questions de début et de fin de vie, évolution vertigineuse des bio-technologies, inégale distribution des richesses, pressions migratoires accentuées… Dans un tel contexte, ce cours propose de défendre l’idée d’une éthique qui nous plonge dans notre réalité sociale et politique, parmi nos semblables et avec eux.

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